Airbus A321XLR takes off for the first time

Hamburg, 15 June 2022 – Airbus’ first A321XLR (Xtra Long Range) has successfully accomplished its first flight. The aircraft, MSN 11000, took off from Hamburg-Finkenwerder Airport at 11:05 hrs CEST  for a a test flight which lasted approximately four hours and 35  minutes . The aircraft’s crew consisted of experimental test pilots Thierry Diez and Gabriel Diaz de Villegas Giron, as well as test engineers Frank Hohmeister, Philippe Pupin and Mehdi Zeddoun. During the flight, the crew tested the aircraft’s flight controls, engines and main systems, including flight envelope protections, both at high and low speed.

 

Hambourg, 15 juin 2022 - Le premier A321XLR (Xtra Long Range) d'Airbus a accompli avec succès son premier vol. L'avion, MSN 11000, a décollé de l'aéroport de Hambourg-Finkenwerder à 11h05 pour un vol d'essais d’une durée d’environ 4h35. L'équipage de l'avion était composé des pilotes d'essais expérimentaux Thierry Diez et Gabriel Diaz de Villegas Giron, ainsi que des ingénieurs d'essais Frank Hohmeister, Philippe Pupin et Mehdi Zeddoun. Pendant le vol, l'équipage a testé les commandes de vol, les moteurs et les systèmes principaux de l'avion, y compris les protections de l'enveloppe de vol, à grande et basse vitesse. 

 

Philippe Mhun, Airbus EVP Programmes and Services stated: "This is a major milestone for the A320 Family and its customers worldwide. With the A321XLR coming into service, airlines will be able to offer long-haul comfort on a single aisle aircraft, thanks to its unique Airspace cabin. The A321XLR will open new routes with unbeatable economics and environmental performance." Entry into service is targeted for early 2024. 

 

Philippe Mhun, EVP Programmes et Services d'Airbus a déclaré : "Il s'agit d'une étape majeure pour la famille A320 et ses clients dans le monde entier. Avec l'entrée en service de l'A321XLR, les compagnies aériennes seront en mesure d'offrir un confort long-courrier sur un avion monocouloir, grâce à sa cabine Airspace unique. L'A321XLR ouvrira de nouvelles routes avec des performances économiques et environnementales imbattables." L'entrée en service de l’appareil est prévue pour le début de 2024. 

The A321XLR is the next evolutionary step in the A320neo single-aisle Family of aircraft, meeting market requirements for increased range and payload, creating more value for airlines by enabling economically viable services on longer routes than any comparable aircraft model. 

 

L'A321XLR est le prochain stade de l’évolution de la famille d'avions monocouloirs A320neo. Il répond aux exigences du marché en termes de rayon d'action et de charge utile, créant ainsi plus de valeur pour les compagnies aériennes en offrant des services économiquement viables sur des routes plus longues que tout autre modèle d'avion comparable. 

The A321XLR will deliver an unprecedented single-aisle aircraft range of up to 4,700nm (8700 km), with 30% lower fuel consumption per seat compared to previous-generation aircraft, as well as reduced NOx emissions and noise. By the end of May 2022, the A320neo Family has accumulated over 8,000 orders from over 130 customers worldwide. A321XLR orders stood at more than 500 from over 20 customers.

 

 L'A321XLR offrira un rayon d'action sans précédent pour un avion monocouloir, allant jusqu'à 4 700 nm (8700 km), avec une consommation de carburant par siège inférieure de 30 % à celle des avions de la génération précédente, ainsi qu'une réduction des émissions de NOx et du bruit. A la fin du mois de mai 2022, la famille A320neo a accumulé plus de 8000 commandes de plus de 130 clients dans le monde. Les commandes d'A321XLR s'élèvent à plus de 500, provenant de plus de 20 clients.


Flying Echo Photo Magazine

Press release AIRBUS

Photos AIRBUS